Androidappar jag använder

Jag har haft Androidtelefon i lite mer än ett år och har en HTC Hero privat och en HTC Desire på jobbet. Jag använder generellt inte de inbyggda apparna som kommer med telefonen men gillar kalendern. Här kommer en lista på några av de appar som jag använder flitigast, utan inbördes ordning. Har ni tips på bättre motsvarigheter eller har andra tips så skriv en kommentar.

Snowstorm
Snygg väderapp med widget som hämtar sin data från yr.no som erbjuder fri data via sitt API.

Go To URL
Smart program där du via ett gränssnitt kan skriva in URL:er, söka i Google, IMDB, Wikipedia, Android Market mm.

Spotify
Anledningen till att jag skaffade ett premiumkonto hos Spotify. Snygg app med möjlighet att spara ner låtar för offline-lyssnande och scrobbla musik till Last FM. Spotify har den mesta av musiken som jag söker och har lett till flera nya upptäckter.

Hemnet
Den bärande funktionen är möjligheten att söka boende som är till salu via GPS. Skulle gärna vilja kunna se fler bilder per objekt.

Shazam
Spelar in ljudklipp och identifierar vad det är, oftast. Oumbärlig för mig som lyssnar mycket på webbradio. Har nyligen begränsat antalet sökningar i gratisvarianten tyvärr.

Tweetdeck Beta
Som trogen användare av Tweetdeck desktop så var jag tvungen att testa denna när den släpptes som beta. Har inte hittat någon Twitter-app som slår den än, inte ens Twitters egna, och den finns inte ens på Market än. Du kan ladda ner den här.

Facebook
Självklar app när man kollar in Facebook men jag är inte helt nöjd och har mer och mer gått över till att kolla FB i Tweetdeck.

Google listen
Oumbärlig för podcastlyssnande, synkar och laddar ner nya podcast automatiskt för offline-lyssnande.

Vignette
Kul kamera-app som lägger på filter på foton. I gratisversionen är bilderna ganska små men funkar bra för webb.

Quick settings
Alla inställningar på ett ställe. Gillar den speciellt för att jag kan ställa in alla olika volymer (ringsignal, mediavolym, alarm m fl) på ett stället.

Kringla
Sök fornlämningar och historiska byggnader i den omedelbara närheten. Jag ska inte sticka under stol med att då jag varit med att utveckla appen så är jag att betrakta som lite jävig men jag gillar den ändå skarpt. Favorittillfället var när jag hittade stora (ca 20 m långa) skeppssättningar precis bredvid hundpromenadsvägen som jag inte kännde till tidigare. Har en del idéer kring hur man kan gå vidare med denna. ;)

AK notepad
Anteckningsblock, kort och gott.

C:geo
Geocaching-app som gått från klarhet till klarhet. GPS:en drar dock en del batteri så se till att ladda batteriet innan du ger dig ut. :)

Layar
En häftig Augmented reality-app som t ex använder data från Booli för att visa hus som är till salu. Vem kommer att bli först med att använda denna för att visa historiska miljöer?

DoubleTwist
Mediaspelare som jag använder som mp3-spelare, gillar den speciellt sedan de la till en widget.

SMS-biljett
Smart app via vilken du kan köpa biljetter för att åka kollektivt på många ställen i Sverige. Oumbärlig då man besöker en ny stad.

Det här inlägget postades i Android, Mobiltelefoni. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Androidappar jag använder

  1. martin skriver:

    Gmote är en väldigt trevlig app om man har datorn kopplad till tvn och vill styra datorn

  2. David Haskiya skriver:

    Min stora favorit ar eBooklasaren Aldiko! Har fatt mig att antligen lasa klassiker som Austen och Lovecraft samt nya favoriten Cory Doctorow.

Kommentera

