Test av den officiella geocachingappen

Jag är en ganska ny geocachare, började i april i år och tar ett par cacher i månaden. Jag har hittills endast använt mobiltelefonen (ffa min HTC Hero). Jag har tidigare använt c:geo som är en gratisapp och som jag varit mycket nöjd med.

När det nyligen blev möjligt för svenska Androidägare att köpa appar så införskaffade jag Groundspeaks officiella geocaching-app för Android (9,99$), jag var nyfiken på vad en officiell app kunde erbjuda. Detta inlägg kommer att innehålla lite tankar kring de båda apparna men ffa den officiella.

Jag gav mig ut i Visby och testade den officiella appen och hade c:geo som backup. Båda apparna möjliggör att man kan söka fram cacher direkt i telefonen med hälp av GPS. Det går även att spara ner valda cacher så att de är tillgängliga även offline vilket är bra när täckningen är dålig. Funktionsmässigt är de båda apparna lika så vitt jag kan se, det går att söka fram cacher, spara ner, logga besök, visa cachen i karta eller leta efter den med hjälp av kompass. Groundspeaks app saknar möjligheten att visa hur långt bort cachen är med hjälp av radar-appen vilket c:geo har och som jag gillar skarpt. :)

Första intrycket av Groundspekas app är att den är välstrukturerad, snabb och ren. Jag hade dock gärna sett möjligheten att få vit bakgrund, svart bakgrund känns lite 1998. Det finns vissa saker som jag irriterade mig på i interaktionsdesignen när jag testade för första gången, jag hittade t ex ingen möjlighet att söka i kartan utan GPS-koppling. Det visade sig dock gå om man först gjorde en sökning i den omedelbara härheten; efter det kunde man panorera runt och söka där man ville. Skulle vara bra om man kunde göra detta direkt utan att GPS:en aktiverades. En annan sak som jag tyckte mig märka var att den var segare än c:geo på att hitta var jag är. När jag startade den efter att jag haft telefonen i fickan så började den om och tog ibland lång tid på sig att hitta var jag var nånstans i världen.

Då Groundspeaks app är ganska ny så accepterar jag att det finns lite barnsjukdommar som förhoppningsvis kommer att åtgärdas. Jag hade dock hoppats på en bättre integrering med www.geocaching.com.

Då GPS drar en del batteri skulle det vara intressant att veta hur mycket batteri de båda drar. Det gäller att ha ett full-laddat batteri om man vill vara ute mer än någon timme. Jag kanske återkommer om detta.

Vilken app är då bäst? Då apparna erbjuder ungefär samma funktioner vilka fungerar tillfredsställande så det dött lopp på den fronten. Den officiella appen är dock lite rappare och snyggare men c:geo vinner totalt då den är gratis, jag hade väntat mig mer funktioner för 9,99$. Varför ens utveckla en app när det redan finns en som gör jobbet?

Det här inlägget postades i Android, Geocaching, Mobiltelefoni, mobilwebb. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Test av den officiella geocachingappen

  1. Johan Larsson skriver:

    Tror att jag också skall ta och testköra den officiella appen. Det verkar som att Geocaching.com är rätt lyhörda när det kommer till förslag om förbättringar: Deras Feedbackforum

    Verkar vara en hel del extrafunktioner på gång. (Där OpenStreetMap känns som ett givet tillägg) Hoppas att att de implementeras i någorlunda rask takt.

  2. Johan Carlström skriver:

    Ja, det är absolut ingen dålig app, tvärtom. Nu när dollarn är billig så är den ju inte så dyr heller. :) Tack för länken, ser att jag inte är ensam om mina önskemål. Trevlig lösning för feedback dessutom. :)

    Problemet med Open Streetmap är att den är bristfällig i områden utanför tätorter, t ex Gotland (det är å andra sidan Google maps också). Kan den användas i offline-läge? Om jag förstått saken rätt så kommer HTC Desire HD kunna spara ner kartor för offline-användning. Är den en kandidat att bli den ultimata Geocachemobilen? :)

  3. Johan skriver:

    Fördelen med Open Street Map är ju att man kan tracka sig själv för att på så sätt uppdatera kartan. Dels hjälper man ju andra men man ser ju även till att man själv hittar när man kommer tillbaka dit igen.

    Frågan är om tredjepartsutvecklare kommer komma åt HTCs kartapier på telefonen och frågan är om apptillverkare kommer använda sig av dem om de bara fungerar på ett fåtal modeller.

    Grym lösning för feedback, älskar att man kan rösta fram de saker som bör fixas först. Känns som att det är vi användare som styr utvecklingsarbetet, blev inspirerad att göra något liknande. :)

    Får ta och utnyttja 24h refunden i nästa helg och ge den officiella appen en ordentlig chans. :)

Kommentera

