Några kommentarer kring Samsung Galaxy Tab

Jag har haft möjligheten att testa en Samsung Galaxy Tab (SGT) sedan en dryg vecka. Här kommer några tankar kring denna. Jag har tidigare testat Ipad och var nyfiken på hur dessa står sig mot varandra. Jag var även nyfiken på hur den skalade upp appar som ursprungligen är gjorda för mindre skärmar.

SGT är gjord helt i plast men ger ändå ett gediget och avskalat intryck. Positivt är att det är enhelt att komma åt simkort och minneskort från utsidan. Den ligger bra i handen men jag tyckte dock att den glansiga ytan gör SGT ganska hal att hålla i. Skärmen reagerar snabbt och upplösningen är bra.

Efter att ha använt Ipad som har en 10-tumsskärm så kändes SGT liten (har 7-tumsskärm), ungefär som en förvuxen telefon (kommer osökt att tänka på denna sketch). Detta var dock en vanesak och SGT har fördelen att den går att hålla med en hand, väger mindre och är lättare att ta med sig. Jag har dock inte hittat nåt bra fodral än, tips uppskattas.

De flesta appar och widgets skalar upp bra till skillnad från Iphone-appar på Ipad som ofta ser riktigt hemska ut. T ex funkar Spotify, Tweetdeck och Twitters egna app riktigt bra. Andra appar som gör sig bra på större skärm är Layar och Google sky map. Det var inga problem att synka jobbets mail och kalender mot SGT. Dock så funkar inte kalendern riktigt då bokningar hamnar på fel dag vilket gör den halvt livsfarlig att använda.

Webbläsaren som följer med fungerar hyffsat men laggar en del när man zoomar. Detta löste jag genom att ladda hem Dolphin Brower (tack @sundhult för tipset) som fungerar riktigt bra även om den kunde vara snyggare. :) Som e-bokläsare fungerar SGT utmärkt i o m sin ”pocketstorlek”.

Android 2.2 är inte anpassad för större skärmar vilket märks ibland men detta kommer troligtvis att lösas i o m senare versioner av Android. Jag tycker dock inte att det stör så mycket att det blir irriterande.

Vad blir då betyget? Efter en mindre inledanden besvikelse så har SGT vuxit och nu gillar jag den skarpt. Den är snabb och det var enkelt att komma igång. Jämnfört med Ipad känns den mångsidigare och flexiblare i o m det mindre formatet, möjligheten att använda samma appar som jag köpt i min Androidtelefon samt att den har multitask fullt ut. Ipad har dock en bättre surfupplevelse (minus för avsaknad av flash) och funkar bättre för film i o m den större skärmen. Samtidigt gör detta den klumpigare. Kanske skulle en tum eller två tillföra en del för SGT men då förlorar man såklart det behändiga formatet. Det ska bli mycket intressant att se hur nästa version av Android kommer att fungera på SGT. Jag kanske återkommer när jag testat mer, har t ex inte hunnit testa Geocaching. :)

Det här inlägget postades i Android, Hårdvara. Bokmärk permalänken.

Kommentera

