Akta er för Tre!

För två år sedan skaffade jag mig ett mobilt bredbandsabonnemang från Tre som jag band på 24 månader. I o m att jag knappt använde det (kopplar upp mig via telefonen när det behövs) så koktaktade jag dem i somras för att höra mig för hur jag säger upp mitt abonnemang. Mitt första misstag var att lägga ord i kundtjänstpersonens mun och frågade om det är tre månaders uppsägningstid som gäller? Jag fick ett ”ja” till svar. Jag fick även veta att dessa tre månader räknas fr o m att min bidningstid gått ut i november. Eftersom jag tyckte detta lät lite konstigt så tittade jag efter samtalets slut i abonnemangsavtalet och där står det att det är 30 dagars uppsägningstid som gäller samt att det går att säga upp avtalet senaste 30 dagar före bindginstidens slut.

En smula irriterad ringde jag tillbaka och fick prata med en annan person, denne var artig och sa att jag mycket riktigt kunde säga upp mitt abonnemang redan nu så att jag inte får några flera fakturor efter november. Jag sa att jag ville göra just det och fick veta att jag skulle få en bekräftelse på detta i november när bindningstiden gick ut. Misstaget jag gjorde här var att jag inte skrev ner datum och klockslag samt namnet på personen jag pratade med.

Häromdagen fick jag en faktura som såg lite konstig ut, den förhöjda månadsavgiften betalade jag fram till den 21:a då bindningstiden gick ut men för själva abonnemanget så tog de ut full avgift för hela månaden. Jag kontaktade Tres fakturaavdelning och fick där veta att mitt abonnemang inte alls var avslutat och jag blev kopplad till abonnemangsavdelningen. Där hade de stängt (man kan ju tycka att personen som kopplade mig borde vetat det).

Nästa dag (2010-11-18) ringde jag igen, till rätt avdelning. Då fick jag veta att det inte fanns någon som helst uppgift om mina samtal från tidigare på året och att mitt abonnemang gällde tills vidare. Om jag sa upp det nu så skulle jag ändå få en till faktura. Ville jag bestrida detta var jag tvungen att skriva ett snigelbrev till Tres reklamationsavdelning.

Jag tycker att det är lite konstigt att det, enligt Tre, verkar ligga på mig att kontrollera och se till att det som de åtar sig att göra verkligen utförs. Är det så att jag måste spela in samtalen och för att försäkra mig om att saker och ting blir utförda?

Det är när problem uppstår som det märks hur ett företag egentligen behandlar sina kunder. Här får Tre underkänt på samtliga punkter. Självklart är detta första och sista gången jag är kund hos Tre och mitt råd till er andra är att tänka till både en och två gånger innan ni binder upp er hos dem. En annan fråga är varför man måste skicka in ett pappersbrev för att göra en reklamation, jag får känslan att Tre hoppas att detta extra arbete gör att många låter bli att klaga.

Även om jag inte är något Eagle-fan så passar det bra att med ett citat från deras mest kända låt som avslutning.

”You can check out anytime you like, but you can never leave”

Detta inlägg publicerades i Konsument och märktes . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Akta er för Tre!

  1. Ulf G skriver:

    Har en liknade erfarenhet av 3. Den första fakturan försvann då den var feladresserad. Påminnelsen kom dock fram och då ringde jag för att be dem ändra adress. De var mycket trevliga i telefon och jag bad dem stryka påminnelse avgiften, vilket inte skulle vara något problem. Dock händer aldrig detta i verkliga livet. Till mötesgående i telefon, men strunta i kunden bakom ryggen verkar vara melodin.

  2. Pingback: Akta er för Tre – uppdatering | Dead Session

  3. R skriver:

    Hahaha egentligen är detta inte kul men det är exakt så jag känner!! Tre är otroliga :o

Lämna en kommentar