Akta er för Tre – uppdatering

Förutom att skriva om Tre här på bloggen så postade jag även samma text på Reco och Fairshopping. På den sistnämnda fick jag svar vilket lät såhär:

Hej Johan,

tack för att du tog dig tid att skriva till oss. Jag ber om ursäkt om du inte fått korrekt information från oss. Ditt abonnemang har enligt abonnemangsavtalets förstasida 3 månaders uppsägningstid.

I de allmänna villkoren anges 30 dagars uppsägningstid bara i de fall när inget annat avtalats. 3.2 Om inget annat avtalats löper avtalet tills vidare med en ömsesidig uppsägningstid på 30 dagar.

Det finns ett ärende om att du ringde in till oss den 9 juli och meddelade att du önskade säga upp ditt avtal till bindningstiden slut, den 22 november 2010. Tyvärr blev det fel när abonnemanget väl skulle avslutas nu i november och du blev debiterad för hela månaden.

Tyvärr var agenten du påtalade detta för inte tillräckligt uppmärksam och såg inte uppsägningen som lagts redan i Juli. Det har dock åtgärdat efter ditt samtal till oss den 18 november och abonnemang är nu avslutat och fakturan för november är helt krediterad. Har du inte blivit informerad om detta beror det troligen på att vi saknade kontaktuppgifter till dig.

Tack för tid du var kund hos oss och jag önskar dig en fortsatt trevlig vecka.

Med vänlig hälsning

Jag måste erkänna att jag inte läste förstasidan utan gick direkt på avtalstexten om uppsägning av abonnemanget.

Det kvarstår dock att jag efter första samtalet fick veta att jag skulle betala för totalt 27 månader samt att min uppsägning inte registrerades efter det andra samtalet. Under samtalet den 18 november fick jag dessutom först veta att jag skulle få en faktura även i december. Uppenbarligen har Tre problem med sina rutiner och/eller system och det skulle vara intressant att veta hur de jobbar för att liknande händelser inte ska inträffa igen. Tre har mitt namn och fakturaadress, de hade alla möjligheter att kontakta mig genom att använda t ex Eniro så förklaringen att de inte kunnat kontakta mig köper jag inte riktigt.

Det är intressant hur internet har möjliggjort konsumentmakt på detta sätt och en guldstjärna till Tre som lyssnar och agerar utanför den egna kundtjänsten. Jag kan dock fråga mig varför det inte blev rätt från början och vad som hade hänt om jag inte hade bloggat och skrivit på Fairshopping?

Slutet gott, allting gott alltså… för mig. Undrar hur stort mörkertalet är?

Det här inlägget postades i Konsument. Bokmärk permalänken.

Kommentera

