Kylesa – Spiral Shadow


Denna blogg är än så länge ganska luddig i kanterna, jag har inte bestämt mig exakt för vad jag ska skriva om än. Detta inlägg kommer att handla om ett intressant musiksläpp från förra året.

Det händer att jag går in på kritiker.se när jag vill få en snabb överblick vad som skrivits om en ny film, spel mm. Högt upp i betygslistan låg Kylesas senaste platta, Sprial Shadow, med ett medelbetyg kring 4 av 5. Då recensionerna nämnde både Mastodon  och Black Sabbath så gav jag det en chans. Jag behövde i princip bara höra introt till första låten, Tired Climb, för att ha skäl nog att fortsätta lyssna. Mycket riktigt hörs influenser från Mastodon (som de även turnerat med) och Black Sabbath men även tidig grunge och stonerrock. Phillip Cope och Laura Pleasants röster kompleterar varandra och de två trummisarna ger en mäktig ljudbild. Kylesa är från Georgia, USA, och har funnits sedan 2001. Detta är deras femta platta så jag har lite att sätta mig in i under året. Spiral Shadow hamnar definitivt på min top 5-lista för 2010. :)

Gillar du musik i stil med Mastodon, Khoma och Cult of Luna så måste du ge detta en chans. Kom sedan tillbaka och berätta vad du tyckte. Plattan finns på Spotify så det finns få ursäkter. ;)

Det här inlägget postades i Musik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

