Därför får Skyrim mig att älska Internet

Ibland får jag en sån där jag-älskar-internet-känsla… när jag inser att Internet för människor samman, triggar deras kreativitet och får dem att bli en del i något större än dem själva. Jag har nämnt det tidigare när jag skrivit om Eric Whitacres Virtual Choir och här kommer ett till exempel. Tv-spelet Elder Scroll V – Skyrim har växt från att vara ett spel till att bli ett Internet-meme (mängden ”an arrow in the knee”-skämt är oändliga) vilket gjort det känt långt utanför kretsen av gamers.

Det är numera vanligt att fans tar klipp och delar från tv-spel, remixar och skapar nåt nytt. Detta sker ofta med tv-spelsbolagens goda minne då det promotar spelen. Här kommer ett underbart exempel:

Musiken till Skyrim är stundtals magisk. Lyssna bara:

”Malukah” spelade in en egen version och la ut på Youtube:

”MrDooves” spelade sedan in en duett:

”Noahlittlejohn” la på cello:

Resultatet? Magiskt! Mashup och remix när det är som bäst! :)

Detta inlägg publicerades i Free culture, Musik, Tv-spel. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar